dinsdag 9 april 2013

Verslag Trainingswerk Ankara, dag na de training

Bijdrage van Riekje Kok

Zaterdag reist Ivana terug naar Nederland en Riekje naar de binnenstad van Ankara.
Op zondag heb ik (Riekje) een afspraak met Idil Soyseckin, de vroegere projectmedewerker van het
DOVE project. Naast dat het fantastisch is haar weer te zien, vertelt ze me over haar tijdelijke werk. In juni komt er een grote conferentie van alle Vrouwen NGO's die zij mee helpt voorbereiden. De UN financiert de bijeenkomst en ik begrijp van haar dat ook Geweld tegen

Vrouwen een belangrijk thema is. De meeste van deze vrouwen-NGO's zijn tegen de regering Erdogan en er is nog steeds veel kritiek op de veranderde naamgeving van het Ministerie: Het Ministerie voor vrouwenzaken is veranderd in het Ministerie voor Familie en Sociale Zaken. Men kijkt vanuit die optiek ook kritisch naar minister Fatma Şahin. Ik ben benieuwd hoe haar aankondiging om in een aantal grote steden van Turkije opvang voor mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld te realiseren, door de NGO's wordt ontvangen.
Vrijdagmiddag ga ik op bezoek bij het kantoor van Flying Broom, van waaruit Idil haar werk voor de NGO's verricht. Flying Broom is heel bekend onder vrouwenorganisaties uit Turkije, het is de NGO die zich bezighoudt met communicatie en publiciteit over genderzaken (ziehttp://www.ucansupurge.org/english/index2.php?Id=118). Ze trainen o.a. journalisten hoe aandacht te besteden aan genderzaken. Misschien krijg ik dan iets meer te horen over de achtergonden van de grote NGO-bijeenkomst.
Ondertussen wordt er deze zondag in Kizilay - het centrum van Ankara waar alle openbaar vervoer aankomt en vertrekt en waar ook alle protesten en demonstraties plaatsvinden - gedemonstreerd voor de rechten van dieren en er wordt er opgeroepen om op 1 mei naar het TAKSIM plein in Istanbul te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten